Technika jízdy IV.

 

 

  Jak správně ovládat příkré kopce s motokrosovým jezdcem Wilem Hahnem.

 

 Ve vašem okolí se jistě nachází nějaká dobrá a členitá motokrosová trať se strmým kopcem.

 Například na Glen Hellen, jeden z podniků AMA motokrosu je takových sjezdů hned několik.

 Notorický známé srázy nebo výjezdy je něco co vyžaduje hodně odvahy a motokrosového umu.

 

  1.Klesání: Musíš si vybrat dobrý úsek vedoucí z kopce dolů a zároveň je velmi důležité správně dávkovat obě brzdy rovnoměrně. Závisí, jak blízko je sklon        kopce  od jeho úpatí – čili rádius sestupné hrany kopce. To je důležitý údaj k správnému začátku brzdění. Brzdit příliš brzy znamená být pomalý a příliš pozdě   promeškání správného načasování před horizontem.

 

  2.Brzdění: Používej zadní brzdu celou dobu jízdy z vrcholku kopce. To vám pomůže udržet stabilitu motorky a držet pozici nad zadním kolem. A také to  pomůže udržet trakci zadního kola na zemi, což je velmi důležité, když chcete např. po sjezdu najet do zatáčky.

Pokud je kopec opravdu hodně prudký nepoužívejte příliš přední brzdu při rychlé jízdě z kopce. Motorka se stává méně ovladatelná a riskujete dokonce i přepadnutí a pád.

 

  3.Řazení: Wili Hahn říká, že nepoužívá příliš brzdný moment motoru z prudkého kopce. Jede na vyšší převodový stupeň co nejvíce pod kopec a pak podřadí do zatáčky. Jedete-li

dolů nesnažte se jet příliš pomalu, protože motorka ztrácí adhesi a špatně se vám drží v řidítkách.

 

  4.Poloha těla: Snažím se udržet opravdu neutrální na motorce a udržet lokty v poloze nahoře, kde to nejvíce absorbuje nárazy. To ti může pomoci před neočekávanou ránou nebo nárazem od děr na rozbité trati. Měl bys také sevřít motorku nohama pro lepší kontrolu a útlum rázů při jízdě dolů.

 

Zdroj: motocross.transworld.net

 

 

 

Technika jízdy III.

 

PROJÍŽDĚNÍ KLUZKÉ ZATÁČKY s Red Bull Honda a Andew Shortem

 

Některé motokrosové tratě jsou hůře čitelné pro snadné projetí. Jsou to opravdu kvalitní náročné tratě, kde je vše, jako velké skoky, prudké zatáčky a písčité rovinky s obrovskými dunami až po udusanou hlíněnou kluzkou zatáčku. Pro posledně zmíněnou věc potřebujeme trochu šikovnosti. Škubání plynu nebo blokování zadního kola moc spolu neladí a nejsou ideálním způsobem jak takovou zatáčku projet nejrychleji. To znamená znát dokonale techniku a cit na plynu pro nejlepší přenos síly. V jiném smyslu to znamená je výhodnější zvolnit a jet technicky čistě. Jak se to má dělat nám ukáže skvělý jezdecký technik- jezdec Red Bull Honda Racing Andrew Short.

 

 motocross.transworld.net/files/2009/10/short_skills_sm.jpg

 

  1. Přechod:  Myslím si, že jednou ze zásadních věcí na začátku je přechod ze stoje do sedu. Jakmile si sedneš musíš si být jistý kam jedeš, dívat se a číst trať. Toto je velmi důležité, protože přirozeněji najdeš správný směr.
  2. Váha ven: Jak provedeš přechod se stoje do sedu přenes svoji váhu na vnější stranu sedla a svoji vnější nohu zavěs a přitiskni silou na bok sedla a zatěž stupačku. Právě při tom budeš zatěžovat tlakem vnitřní bok pneumatiky dávající adhezi a větší trakci. Snažíš se to vše dělat jistě, aby tento přechod byl souvislý a plynulý v pohybu a jízda byla co neklidnější.
  3. Lokty nahoru: V zatáčce je velmi důležité držet lokty nahoře, aby se pozicí rukou dobře přenášela váha na stranu. Při držení rukou nahoře budeš mít více stability a kontroly nad svým bikem. Pro maximální kontrolu drž lokty nahoře a vnější rameno bokem pro lepší balanc a lepší kopírování povrchu, když je potřeba.
  4. Akorát plynu:  Jestli to klouže, musíš být velice opatrný se zacházením plynu a spojky. Pokud přidáš moc plynu k rychlé akceleraci s použitím vymáčklé spojky je to špatně a pravděpodobná příčina ztráty kontroly v zatáčce a zbytečné ztráty tvojí energie.
  5. Správný rychlostní stupeň: Musíš využít nejvyšší možný převodový stupeň. Protože, když máš zařazen nižší stupeň a naopak dáváš hodně plynu přenášíš na zadní kolo zbytečně více síly a to vede k její uvolnění a ztráty kontroly. Na vyšší převodový stupeň zdaleka tolik plynu dávat nemusíš a zároveň máš možnost nakládat s plynem méně citlivěji. To pomůže motorce udržet trakci a projet zatáčku rychleji a plynuleji. Volba převodu je rozhodující.

 

 

 

Technika jízdy II.

HLUBOKÁ KOLEJ

Jak se vyškrábat z hluboké stopy nám ukáže Mike Alessi.

Jednou z prvních věcí, kterou se každý motokrosař neustále učí je, jak se dostat co nejrychleji z technicky obtížné koleje na náročné blátivé trati. Na mnoho tratí, jako dole na foto v Daytoně nebo jakákoli jiná MX trať na světě se tvoří velmi hluboké koleje, které rozhodují zaručeně o pořadí v cíli než cokoli jiného. Projet co nejrychleji takovýto technicky náročný úsek neznamená jenom znát a umět skvěle techniku jízdy, ale mít také pravé závodnické srdce a hodně dobrou fýzu.

Tato fotografie byla pořízena v okamžiku průjezdu jedné hodně hluboké a rozbité koleje v zatáčce při závodě na Mikiho tovární Suzuki RMZ 450 minulou sezónu. Tedy spolu s Mikem-známým specialistou na klasický motokros budeme projíždět nejrychlejší cestu skrze nesporně jedno z nejstrašidelnějších míst na této trati.

Vem to po pořadě Miku!

https://motocross.transworld.net/files/2009/11/alessi_skills_web.jpg

  1. Váha na kolmé ose motocyklu: Když vjedu do takto rozbité zatáčky snažím se zatížit maximálně vnější stupačku a zrak musí jít před motocykl. (Fígl tkví v tom, abysi rovnoměrně dobrzdil do zatáčky nechal véct přední kolo jeho zatížením přenesením váhy dopředu a nenechat ho vyjet z drážky. Toto do fáze brždění koriguješ adekvátní dávkou plynu!)Takhle najedu do zatáčky lépe a příměji. To bude pro tebe zkrátka mnohem snadnější se takto udržet v koleji!

 

  1. Drž lokty nahoře: Měl bys myslet na to držet svoje lokty nahoře při vjezdu a průjezdu hluboké stopy. Toto ti dovolí mít lepší kontrolu nad svým bikem.

 

  1. Pohled vpřed: Když jedu s nasazením do zatáčky dívám se směrem nad tuto kolej. Tak ji projedu čistěji a vidím zároveň na cestu přede mnou. Tak uvidíš lépe překážku a budeš lépe připraven před dalším úsekem. Pomůže ti to udržet nasazení v zatáčce. S citem jedeš kam tvoje oči vidí. Drž stále lokty nahoře a zároveň drž tlak nohou oproti stupačce a koleno k nádrži motocyklu jenž velmi pomáhá.  Ale někdy to mírně nakopává, jak je vidno na obrázku což je spíše o zvyku..

 

  1. Zůstat na plynu: Když projíždíš zatáčkou s hlubokou kolejí měl bys plyn opravdu držet, aby tě motorka vytáhla z koleje. Odstředivá síla udrží motocykl i při obrovském náklonu. Buď také připraven srazit plyn dolů pokuď to bude potřeba po projetí zatáčky a hluboké koleje, aby se motorka nepřetočila na kluzkým povrchu.

 

 

Technika jízdy I.

 

Na a ven z Tabletopu 

Měl si někdy příležitost sledovat s úžasem brilantní  techniku superkrosových triků na trati? Tak tady je šance přiblížit a nastínit nácvik přeskoku náročné tabletop-lavice na jedné testovací trati KTM Corona v Kalifornii.

Jedna z nejvíce náročných pasážích na superkrosové trati. Jedná se o přeskok dvojité-trojité atd. lavice odrazem z horní odkloněné hrany první lavice a dopad na plochu či hranu druhé lavice. Takto lze získat velký náskok proti standardnímu projetí této pasáže. S pomocí továrního jezdce KTM Justina Braytona to pude jistě snáze pochopit. Je ale potřeba upozornit, že se jedná o pokročilou techniku jízdy, a proto by měl jezdec pokoušející se o toto být na určité jezdecké úrovni. 

brayton_skills-600x400.jpg 

A teď rozbor:

  1. Rozhodnutí. Nejdůležitější věcí pro jezdce je se pevně rozhodnout pro tento úkol. Aby byl v pořádku a bezpečně dokončen nesmí se hned od začátku polevit.
  2. Zaječí skok. Je to podobný prvek jako skok na horském kole nebo BMX. Jakmile doskočíš nebo se ocitneš na ploše první lavice decentně stlačíš motorku k zemi tlakem na stupačky a v momentě odrazu při akceleraci plynu zatáhneš za řidítka jako při skoku na kole, abys doskočil na protější lávku. Měl bys využít maximální schopnosti propružení motocyklu k mírnému zhoupnutí pro dostatečný odraz.
  3. Všechno v jednom. Je opravdu důležité dělat všechny kroky v jednom okamžiku. Když skáčeš z první lavice stlač tlumiče a povol je zároveň současně při maximálním přidáním plynu.
  4. Podpora skoku. Dalším klíčem jak si pomoct je nalézt na odrazu místo, které tě nejvíce vynese do výšky (vyvýšenina nebo místo mimo drážku pět nebo více cm). Některé zdvojené lavice nejsou přímo stavěny pro jejich přeskok, ale zvládnutím této techniky osvojené např. z bmx lze někdy i takovouto mezeru mezi lavicemi přeskočit!
  5. Pohled klame. Rozhodně neprovádějte skok na další plochu pokud je doskok příliž krátký nebo nemáte rychlost. Někdy to vypadá, že jste naopak krátcí, ale dopad je vytvořen tak, aby ho pohltil zadní tlumič a ty jsi připraven toto zopakovat na další odraz. Při prvních pokusech tě to může několikrát rozhodit, ale po pár povedených skocích se ti to bude zdát snadný jako každý jiný technický prvek. Nakonec pokud už to někdo skáče, tak ty se nemůžeš dlouho jen dívat…

 

 Výroba doplňků pro MX z uhlíkových, aramidových a skelných kompozitů


                                                                             

    Pro 2T i 4T motocykly z uhlíkových, aramidových a skelných kompozitů

Možnost sejmutí otisku a výroba formy pro jakýkoliv výfukový svod nebo jeho části. Dodatečné vhodné přizpůsobení finálního tvaru a správné volby způsobu uchycení výrobku. Možnosti výroby vybraných designových i funkčních dílů při důsledném odzkoušení.

Složení produktu je vyráběno s prvotřídních certifikovaných pryskyřic, rohoží a vláken schopných vyhovět pro daný účel a namáhání. Postupy jsou vedeny technologickou cestou a případným postupným vytvrzováním do gradientu odpovídajících teplot pro konkrétní zátěž.

products                                                                                                                       

KTM
 
exhaust cover FMF 2014-2016
 
  Honda

 exhaust cover original
 
Yamaha

exhaust cover Messico


-air filter cover

Husqvarna/KTM

engine cover 2017-2022

Husqvarna/KTM

frame cover

 

 
 

 

kompozitní materiál z datlových palem
 
 
 
 

 

kompozity pro sport
 
DSC_3523_T
 
 

 

Merida a jeho ulíkové rámy